Pengumuman


Harap maklum bahawa blog ini dalam proses kemaskini dari segi susun atur, tagging dsb. Post post tertunda pula akan di selesaikan.

Thursday, January 22, 2015

Chamah Ulu Sepat - CUS Retreat 2014


Desember 2014 yang lalu aku menyertai Nature Explorer untuk mendaki Gunuang Chamah dan Gunung Ulu Sepat atau shortformnya CUS. Rancangan aku adalah untuk khatm G7 iaiti 7 gunung di Semenanjung Malaysia dengan ketinggian 7000 kaki ke atas.

Latihan mendapatkan fitnes bermula 3 minggu sebelum tarikh pendakian. Minggu pertama aku mulakan dengan skipping diselangkan dengan push-up, pull-up juga sit-up. Cukup sekadar 20 minit hampir setiap petang di Taman KLCC. Minggu ke dua pula aku menaiki anak tangga di flat aku tinggal. 2 hari yang eprtama aku cuma berjalan menaiki menuruni tangga. Hari berikutnya pula barulah aku berlari dan berjalan selang selang tingkat. Aku ebrehat daripada latihan tangga apabila otot terasa keras. Kemudian sambung semula apabila ketegangan otot sudah reda. Pada hari ahad aku pergi MAEPS Trail Run dan ternyata latihan aku selama ini berbaloi. Namun akibat berlari aku rasakan aku patut berehat 3 hari supaya otot aku kembali lega.

Selasa :: 23 Desember 2014

Menjamu selera di food court Bdr Sri Permaisuri sebelum berangkat menuju ke Grik. Dalam keadaan masih hujan semenjak kami berkumpul, Am memandu manakala aku pula melayan wasap. Ad pula mengerekot di belakang. Aku cuma mampu menyembang dengan Am sampai Tol Jalan Duta sahaja. Selepas itu kelopak mata perlahan lahan menjatuhkan tirainya. Rasanya Ad masih ebrada dalam position yang sama. Position biasa bila dia naik kereta aku.

Sesekali aku terjaga aku cuba melayan Am sembang. Tapi apakan daya... kadar mengantuk aku pada tahap maksima. Aku cuma sempat tanya pada Am kalau dia nak makan apa apa kacang sentiasa ada kat poket pintu pemandu. Air Kurma madu juga tersedia di tengah berdekatan dengan handbreak.

Kami singgah sebentar di R&R Sg Perak untuk melepaskan takungan air masing masing juga meregangkan badan. Tika ini hujan masih juga tidah berhenti turun. Kata si Am sepanjang perjalanan hujan turun samada lebat atau tidak sahaja. Am masih mampu memandu lagi... tidak perlu aku ganti tempatnya. Aku tengok meter minyak, aku dapati jumlah minyak yang digunakan samam banyak dengan jumlah yang aku gunakan untuk balik kg. Rupanya dia memandu di bawah 100/kmj. Mungkin dia memandu sebegitu disebabkan faktor cuaca mungkin juga sebab itu memang caranya memandu.

Sudah keluar lebuhraya dia masih mahu teruskan memandu sehinggalah namapak signboard 'Grik 79km' barulah dia menyerah kalah. Aku ambik alih pemanduannya. Tidak sampai seminit aku memandu dia sudah pun berdengkur. Tau penat rupanya. Setibanya di Lawin aku singgah sebentar di Stesen Minyak Shell yang kusangkakan sudah tutup. Cadangnya nak tambah air wiper sahaja sekali datang pekerja situ tanya nak isi minyak berapa RM. Aku sisi RM30 sahaja sebab itu je duit yang aku ada. Tambah air wiper dan sambung perjalanan.

[ bersambung... ]


No comments:

Post a Comment

comment form message