Pengumuman

Harap maklum bahawa blog ini dalam proses kemaskini dari segi susun atur, tagging dsb. Post post tertunda pula akan di selesaikan.

Thursday, February 26, 2015

Gunung Bunga Buah - Trip Kambing Sedap Part 2

Ahad, 15 February 2015
Trip Daypack
5 Lelaki 1 Perempuan

Seperti yang diperkatakan pada Part 1, bukan air sedap yang dinanti tapi kambing black pepper. Padahal belum tengok lg tu. Kuarkan kambing marinate black pepper dari beg pun dah cukup geram. Nampak kambing slice dilitupi sos black pepper sepenuhnya dalam vacuum pack pulak tu..

Kambing perap ni ada 3 jenis packaging, 250g, 500g, 1000g (macam dalam gambar ni)
"Dalam 1 pek seberat 1 kilogram tu ada 8 slice. setiap slice banyak isi bukannya lemak. Memang kami suka. Sedapnyaaa..... nyam nyam..."

Nak masaknya senang sangat. Tak payah susah payah sediakan bara pun. Aku cuma gunakan pan je. Muat la 2-3 slice sekali masak. Jadi kena la masak banyak kali. Cara masaknya mudah. Meh aku terangkan cara masak jika pakai pan.
  • Step 1: Keluarkan kambing slice dari peketnya dan masukkan ke dalam pan.
  • Step 2: Isikan air separas kambing slice. Tunggu sampai paras air tinggal separuh.
  • Step 3: Alihkan kambing slice. Tunggu sampai sos jadi likat.
  • Step 4: Angkat kambing slice dan sedia untuk dimakan.
  • Nota 1: Jika rasa liat maknanya x cukup masak la tu. Masukkan balik kambing slice tadi ke                    dalam pan dan masaklah secukupnya.
  • Nota 2: Jika kambing slice tak masak masak maknanya takde api la tu. Periksa api dan gas.
3 slice sekali masak. Tempoh masa air tu kering ngam ngam kambing pun enak di makan
Masak kambing kena nampak macam ni lagi sedap daripada masak sampai kering.
Syedapnyeeee.... hurm... kalau nak order boleh pesan kat aku. Seminggu lebih awal digalakkan.
Sambil masak makan kambing slice perap black pepper, sambil masak makan maggie, sambil masak minum kopi o, sambil tu jugalah kami menyembang dan bergurau. Ada yang malu malu kucing nak makan lebih sebab kambing slice ada 8 tapi orangnya ada 6. 2 slice lebih tu kami kongsi bersama pada penggemar daging kambing seperti Aboy. Insan yang malu malu kucing tu Aboy la. Sekali ngap je habis... macam tak kunyah. hihihi

Hanya kami berenam. 5 kumbang bersama sekuntum bunga yang belum disunting.
Yang muka macam artis tu nama saintifiknya Kerk.
Jam pun dah pukul 3.30 petang, kami semua pakat mengemas dan sesi bergambar bermula. Memang kebiasaan mood bergambar datang waktu nak turun. Waktu makan makan betul betul kat bawah beirut ni bergambar juga. Tepat jam 3.50 petang kami pun memulakan perjalanan turun. Pukul 4.30 petang kami tiba di Rock Garden dan sekali lagi kami melepak selama 40minit. Sembang lagi dan lagi dan lagi.

Dah lama tak trek sama. 1 dekad agaknya.
Its me. Semestinya kuning.
Sambung perjalanan turun dan hanya berhenti lepak kat Simpang 3. Siap duduk lagi. Masa ni jam pukul 6.10 petang. Tak lama pun melepak kami sambung semula perjalanan. Kami terserempak dan memotong kumpulan akhir dari salah satu kumpulan yang mendaki hari ni. Kalau tak silap kami berselisih dengan mereka ni masa kami naik mereka turun di paras 1300meter d.p.l. lebih kurang sejam nak sampai ke puncak. Trekking lagi sikit sampailah kami di jengkaut tersadai. Rupanya sinilah dinding/tebing batu yang aku cari masa perjalanan naik. Kabus tebal pagi tadi membataskan penglihatan kami semua.

Pagi tadi kabus punyalah tak hengat tebalnya.
Inilah dinding/tebing batu yang aku cari pagi tadi.
Kami teruskan lagi perjalanan dalam sejam tiba di simpang turun ikut kebun dan setengah jam kemudian tiba di kedai mamak. Ada awek mana ntah tegur aku... comey gak.
"Eh! Baru turun ke?" soalnya sambil riak muka terpinga pinga
Diringkaskan cerita, setelah berada di kedai mamak... Aboy dengan Kerk Fairus makan manakala kami selebihnya minum sahaja. Bersurai di sini manakala kami yang belum makan ni pergi makan malam di Restoran Nur Kg Janda Baik. Tomyam, sup, kerabu mangga sini sedap. Hantar Che Leey dan Noli kemudian barulah pulang ke rumah. Zzzzzzzzz.