Pengumuman

Harap maklum bahawa blog ini dalam proses kemaskini dari segi susun atur, tagging dsb. Post post tertunda pula akan di selesaikan.

Wednesday, March 4, 2015

Chamah Ulu Sepat - CUS Retreat 2014 - Part 6

Bagaimana hendak menyeberang sedangkan sebegini deras arusnya
Paginya, aku bangun tidur. Masing masing relax saja. Tiada siapa pun menunjukkan reaksi seperti mahu mengemas untuk memulakan hari pertama pendakian. Aku lihat Sham dan beberapa orang kuat sedang bincangkan sesuatu. Hasil perbincangan mereka ialah expedisi CUS ini dibatalkan atas faktor keselamatan. Tanda tanda aka alamat untuk tidak meneruskan perjalanan telahpun ada sebenarnya.
  • Boat sepatutnya mengambil kami pada waktu pagi tapi hanya terdaya ambil kami pada lewat petang.
  • Pagi ini ada tanah runtuh lagi
  • Paras air sungai dalam malah deras arusnya
Masing masing cuma kecewa tidak dapat menge-CUS namun redha akan ketentuan yang telah ditetapkan. Nyawa lebih penting daripada gunung. Kami retreat, kami berpatah balik tapi kami pasti akan kembali. Impian kami untuk menawan puncak Gunung Chamah dan Gunung Ulu Sepat tetap tidak berganjak.
Sarapan pagi sekenyangnya. Sebelah kanan sekali tempat aku tidur semalam
Masa mengemas. Tak perlu segera. Bukan nak mendaki tapi hendak pulang
  Setelah makan tengahari, kami berkemas dan berjalan kaki ke pinggir tasik di mana kami berlabuh semalam. Kekecewaan membuatkan kami tidak terasa jauh untuk berjalan kaki sedangkan pada malam semalam kami menaiki 4x4.
Besar juga beg aku
Hanya motor dan pejalan kaki sahja yang lepas
Tiba di pinggir tasik kami menaiki boat yang sama ke Pengkalan Trojan. Kali ni barulah kami nampak betapa banyaknya balak balak terapung di muka tasik. Perlahan lahan kami langgar supaya dapat melepasinya dalam masa yang sama boat tidak pecah.
Pulang marilah pulang marilah pulang bersama sama
Gembira ada duka
terapung begitu banyak sekali
Sesekali boat terpaksa undur untuk melepaskan kayu yang tersangkut di bawah badan boat
   Tiba di Pengkalan Trojen pula kami makan tengahari dulu. Terima kasih kepada tukang masak yang masak nasi beriyani dan ayam masak merah. Dalam pada menunggu waktu makan tu ada yang pergi cuci fly ground yang kotor di tepi tasik. Tidak kurang juga yang pergi mandi di situ termasuk aku. Organizer memberi jaminan trip repeat akan dilakukan dan kos upah adalah percuma hanya untuk peserta trip kali ini sahaja. Ration ration yang ada boleh diambil... aku tak ambil pun. Mereka yang ambil pun sebab mereka akan mendaki gunung lain. Maklumlah cuti dah ambik takkan nak balik rumah terus.
Jeti ditutup
Masing masing membawa haluan sendiri, kereta aku, uncle, sham dan azam akan camping di Hutan Belum sahaja. Buat masa ini kami hendak keluar dulu. Keluar meninggalkan Pengkalan Trojen, singgah sebentar di kedai makan kampung. Aku makan laksa kat sini. Kemudian meneruskan perjalanan ke Masjid Bandar Grik. Selesai menunaikan solat maghrib dan isyak, Kami dapat tahu banjir melanda beberapa kawasan antaranya Kuala Kangsar, Manik Urai dan Hutan Belum sendiri. Atas sebab banjir kami menukar lagi perancangan. Rancangan terakhir kami adalah pulang ke rumah masing masing.

Moga penduduk yang ditenggelami banjir tabah menghadapi dugaan ini.