Pengumuman


Harap maklum bahawa blog ini dalam proses kemaskini dari segi susun atur, tagging dsb. Post post tertunda pula akan di selesaikan.

Tuesday, June 10, 2014

Trans Gopeng - Cameron 2014 [Part 1]



Trans Gopeng - Cameron
11 - 14 April 2014

Ekspedisi Trans Gopeng-Cameron Highland telah pun aku harungi sejak 17 tahun lalu. Setiap kali ada jemputan setiap kali itulah juga aku akan meredah hutan yang sama tanpa rasa jemu walau sedikit pun. Rugi rasanya jika tidak dapat turut serta menandangkan ekspedisi ini biasanya dijalankan setahun sekali sahaja. 

Kali ini, tujuannya khusus untuk melatih OKU-OKU yang bakal mendaki Gunung Kinabalu pada bulan Oktober nanti.

Sehari dua sebelum Hari 1, seperti biasa edisi membeli belah dilaksanakan dan shopping mall yang dipilih kali ini ialah Mydin Mall, USJ 1.

Hari 1 @ Jumaat, 11 April 2014:
Seawal sebelum subuh lagi kami semua sudah bersedia untuk bertolak ke Kampar Perak dari Bdr Sri Permaisuri. 3 orang menaiki CCP dan 2 orang menaiki WTE meluncur laju melalui PLUS Highway. Kami singgah sebentar di salah sebuah kawasan rehat untuk solat subuh. Tiba di Kampar dan parking kereta kat rumah kawan kemudiannya sambung perjalanan menaiki van sekolah ke Gopeng pula. Di Gopeng kami bersarapan pagi dahulu sebelum meneruskan perjalanan menghala ke kg orang asli melalui Gaharu Valley dan ladang kelapa sawit. Makanan tenghari siap ditapau dari restoran berhampiran. Perjalanan sekarang lebih mudah daripada dahulu dimana kenderaan boleh dipandu masuk sampai ke hujung (Empang Pecah) yang mana telah banyak menjimatkan masa dan tenaga jika dibandingkan dengan dulu.

Beg yang berat digalas dengan kegembiraan kerana ada kawan turut serta buat kali pertamanya. Kataku pada mereka trip ni ialah trip santai… layan sungai. Dari empang pecah ke tempat lunch sepatutnya.. tidak kesampaian berikutan kebanyakan peserta sudah lapar dan matahari juga sudah terpacak atas kepala. Aku juga terasa bebannya memandangkan beg baru Gregory Palisade 80 digalas buat pertama kalinya. Air dimasak teh dibancuh sedia diminum itupun bukan kami yang masak dan bancuh tapi rakan sepejuangan yang melakukannya. Menu kami yang paling sedap dan banyak memandangkan penapau adalah muka baru dalam aktiviti ini. Ada bagusnya disuruh muka baru yang menapau barulah terasa perbezaan menunya kalau tak mau nasi dengan telur dadar je. Menapau menjimatkan masa dan tenaga… tak perlu masak memasak dah. Setelah makan kami sambung semula perjalanan dan berhenti rehat di (Selekoh Sungai) iaitu tempat makan tengahari yang sepatutnya. Di sini lagi menarik untuk makan tengahari sebenarnya dan air yang dalam cuma bersebelahan sahaja. Dicadangkan jamak takdim di sini… jika terlewat tiba di camp site pun… zohor dan asar sudah selesai.

Perjalanan disambung semula.. masing masing masih bertenaga dan sang pacat sudah mula bertindak melancarkan serangan. Serangan pacat biasanya kat orang orang baru je bermakna aku terkecuali la. Takde maknanya… aku diserang oleh tentera pelapis menyebabkan kebanyakan serangan dapat ditapis dengan mudah. Tidak lama berjalan trip yang dikatakan santai sudah mula diragui oleh kawan kawanku. Karaguan kini telah bertukar kepada sememangnya pada lewat petang ketika menghampiri Camp Site Day 1 kerana hujan yang menemani kami sepanjang perjalanan menyukarkan pergerakan. Aku suka trekking dalam hujan dan aku sangat enjoy kali ni. Kesukaran yang dirasai memberikan satu nikmat bagi aku. Tidak rasa dahaga disamping semua seluar baju basah lenjun itu yang mendamaikan. Tidak perlu risau akan barangan dalam beg basah kerana semuanya telah dimasukkan ke dalam plastik sampah besar lagi tebal. Menghampiri ke campsite kami terpaksa menyusuri tebing sungai. Pada musim kering paras air cumalah paras paha sahaja tapi kali ini melebihi paras pinggang sampaikan air menenggelamkan bontot beg. Ukuran kedalaman dibuat pada sudut yang sama setiap kali aku melalui kawasan ini oleh aku sendiri. Jangan pula diukur dengan dada itik kerana parasnya tetap sama. Kawasan inilah yang paling mencabar dan bahaya untuk hari pertama.


Di camp site ini (Camp Usop) kami membersihkan badan dan bermalam. Salah satu kata kata kawan aku yang tidak boleh dilupa, “Aku nak balik”. Ahahaha… kelakar rasanya. Aku cuma tersenyum sambil mengulangi kata kataku sebelum ini…”Trip santai je… layan sungaiiiiii” dengan nada yang sama seperti sebelumnya. Seorang lagi pula berkata…”Tang mana santainya ntah… tak tahulah camner ko boleh suka datang sini”. Lebih kurang begitulah luahan perasaan mereka. Aku cuma tersenyum puas kerana intonasi yang aku gunakan untuk menarik mereka turut serta dikategorikan berjaya. Aku memang layan sepanjang perjalanan… tak sangka pula jadi beban bagi mereka. Anggap jelah cabaran dilalui sebagai persediaan untuk ke Gunung Murud ye.
Inilah kampung orang asli yang dimaksudkan.
Masa kecik tak naik van sekolah.. dah besar baru naik
Proses menurunkan beg bermula. Sejauh ini sahaja van mampu bawa kami
Yang mana normal yang mana OKU?
Aku dengan beg baru Gregory Palisade 80. Berat seh!!!
Lunch Time... masing masing dah lapar.
Experienced dihadapan. acehceh.
Terjatuh tergolek tu biasa bagi si Ecah ni
Masih terlalu awal untuk basahkan kasut.
Aku tetap ingat sungai ini. Sungai yang memberi kenangan pada aku pada 1997.
Bagai cendawa tumbuh selepas hujan.
Trek mendaki diredahi.
Ini bukan peluh tapi air hujan yang meleleh turun.
Mencabar tapi menarik untuk mengatasinya. Kalau dulu ikut atas bukit ni je.
Bagi yang dah biasa pasti tahu di mana tempat perlu dipijak walaupun tak nampak.
Sila lihat paras air itu... makin lama makin dalam kerana paras air makin naik.

Lagi gambar Hari 1 bolehlah ke blog Cik Aishah.  




No comments:

Post a Comment

comment form message